LCHF

Som jag skrivit innan så äter jag enligt LCHF och jag får ganska ofta frågor om det. Vad man får äta, vad man inte får äta, hur mina mat-dagar ser ut och hurvida det fungerar eller ej bland annat. Så tänkte skriva lite kort om vad jag tycker om LCHF och även ge exempel på vad jag brukar äta!

En helt vanlig dag för mig börjar med 2 mosade, kokta ägg som jag blandar med smör. Ser inte så trevligt ut men jag gillar det och man står sig länge på ägg! Till det brukar jag ta en kopp kaffe med röd mjölk.
Frukosten är väldigt viktig då man basar och sätter ribban för dagen. Hoppar man över frukosten blir det väldigt lätt att man antingen hetsäter vid nästa måltid eller kanske tappar matlusten helt, om man bara väljer att dricka kaffe/te till frukost. Äter du så kickar du igång förbränningen i kroppen!

Till lunch blir det ofta väldigt olika.
Man ska försöka äta något som är rikt på proteiner, då står man sig längre.
Idag tillexempel så gjorde jag en jättegod tonfiskröra på tonfisk i solrosolja, purjolök, majonäs, fetaost och lite citronpeppar. Jag är en riktig "såsälskare" så har verkligen inga problem med att äta röran bara som den är!
Till maten ska man dricka vatten, det ska man alltid göra. Läsk går ju självklart bort men även lightläsk då LCHF också går ut på att man ska skippa alla tillsatsämnen och toxiner samt att försöka jämna/bana ut sin insulinnivå. Sötningsmedel är skadligt för kroppen och lurar kroppens insulinnivåer. Det gör dig mer och lättare sötsugen! Frukt är rikt på fruktose (fruktsocker) och går därför också bort.

Nu till middag blir det tacos! Tacos är topoen när man äter enligt LCHF! Köttfärs - bra!
Riven ost - bra!
Creme fraiche - bra!
Grönsaker - bra!
Man får dock passa sig lite. Majs innehåller jättemycket kolhydrater! Även tacosås (socker) och nachochips/tortillabröd.
Igår blev det lax i ugn med en tomat och örtsås och lite broccoli till det. Broccoli är ett bra substitut för kolhydrater!

Ibland på kvällen så brukar jag lyxa till det med antingen lite goda nötter, gärna sötmandlar eller hasselnötter, eller lite jordgubbar med MYCKET vispgrädde! Hur gott som helst och helt ok att äta!

Jag vet inte hurvida det fungerar det här med LCHF, för jag har ingen fungerande våg, men mina kläder känns större och jag får höra att det ser ut som om jag går ner i vikt, samt att jag känner mig smalare, inte lika uppblåst och svullen som vanligt vilket slår siffror på någon våg med hästlängder!
Det viktigaste är att man känner skillnad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0