Clumbsy Baby

Fick frågan om jag kunde tipsa om hur vi gör för att förhindra att E slår sig och klämmer sig och sådär.

I början när han ville röra på sig så var han lite småklumpig och han är en sån där kille som inte är rädd för att slå sig... Jobbigt! tänkte vi, eftersom han bara kunde kasta sig åt olika håll hipp som happ utan att ta i med händerna och lät huvudet ta smällen.

Fredrik kom på den geniala idén att vi skulle ta vår gamla bäddmadrass på 160x200 och lägga ut på golvet och låta E leka på den! Supersmart måste jag säga! Då gjorde det inget om han välte plus att han fick ett bra grepp när han började krypträna!
Självklart ville han komma upp och röra sig ibland och då lät vi han knalla runt med sin gåstol men man fick spärra av så han inte kunde ta sig fram till tvn och fönster så inget åkte i backen eller än värre, i huvudet på honom!

Nu när han kryper runt överallt så gäller det mest att hålla ögonen på honom HELA tiden. Tittar man bort för en sekund så är han borta. Öppna lådor, stänga dörrar och ställa sig upp överallt är det som gäller just nu och detta medför ju en hel del klämma fingrarna, ramla omkull och dunka huvudet...
Det enda jag känner att jag kan göra för att han ska slå sig så lite som möjligt är att hålla ständig koll på honom. Då kan jag se (oftast) om han är påväg att skada sig och förhindra det eller om han nu skulle klämma sig eller slå i huvudet så kan jag se hurpass hårt det är och i de flesta fallen är det inte hårt utan han blir mest bara rädd.
Självklart kan man skaffa hörnskydd, petskydd, barnspärrar till lådor och plocka undan sånt som kan bli farligt men mer kan man nog inte göra. Det finns skyddshjälmar att köpa också men de flesta barn vill bara slita av dom...

Nu blev det väldigt långt och invecklat förlåt!
I korta drag så tipsar jag om madrass eller liknande för att lindra fall när bebis är liten och att alltid hålla koll. Att små barn slår sig och är klumpiga hör liksom till men är man vaken och med så kan man förhindra det lite iallafall!
Petskydd, hörnskydd och barnspärrar till lådor är också ett hett tips!

Lycka till! :)❤


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0